![]() |
İtinalı Yaşam Herkesin Hakkı
Yaşam zordur. Yaşamı kolaylaştıran, her davranışımızı değerlendirmemizi
sağlayacak ölçü aletlerimizin olup olmadığıdır.
Gerçek Altın,Sahte
Altın
Bir altının gerçek
altın olup olmadığını; bir kişi ısırarak, diğeri görerek, bir başkası o maddeye
yıpratacak şekilde müdahalelerde bulunarak anlamaya çalışır.
Oysa gerçek altını ayırt etmek için yüzyıllardır denenmiş, kesin sonuç veren bir yöntem vardır. Bu yöntemde altın mihenk taşına sürtülür ve altının taşta bıraktığı iz değerlendirilir.
Oysa gerçek altını ayırt etmek için yüzyıllardır denenmiş, kesin sonuç veren bir yöntem vardır. Bu yöntemde altın mihenk taşına sürtülür ve altının taşta bıraktığı iz değerlendirilir.
İşte yaşamda doğru
kararlar vermek ve hayatta bizim için flu ya da karanlık görünen şeylerin asıl
rengini anlamak ,mihenk taşı olarak kabul edeceğimiz doğrularımızın olup
olmamasına bağlıdır.
Kendi mihenk taşımızı belirlemek için öncelikle bu duruma
hazır olmamız gerekir.
Hazır olmamızdan kasıt;doğru davranışlarda bulunmanın gerekliliğine aklen ve kalben inanmak ,ayrıca bu doğrulara uyarak yaşamanın zorluklarına katlanabilir motivasyona sahip olmaktır.
Hazır olmamızdan kasıt;doğru davranışlarda bulunmanın gerekliliğine aklen ve kalben inanmak ,ayrıca bu doğrulara uyarak yaşamanın zorluklarına katlanabilir motivasyona sahip olmaktır.
Her taş mihenk taşı
değildir.
İnsanın davranışlarını etkileyen faktörler farklı kişilerce
farklı şekilde açıklanmıştır.
Örneğin Sigmund Freud insanın davranışa etki eden yapısını id,ego,süper ego olarak açıklamış ve kişinin haz ve isteklerini kapsayan yönünü id,toplumsal etki ve vicdan yönünü süperego,kişinin iradeli ve diğer iki yönünü kontrol eden yönünü ise ego olarak tanımlamıştır.
Tasavvuf ise kişinin isteklerini nefs,manevi yönünü ruh,bu ikisi arasında denge kuracak bölümlerini ise aklı ve kalp şeklinde ortaya koyar.
Örneğin Sigmund Freud insanın davranışa etki eden yapısını id,ego,süper ego olarak açıklamış ve kişinin haz ve isteklerini kapsayan yönünü id,toplumsal etki ve vicdan yönünü süperego,kişinin iradeli ve diğer iki yönünü kontrol eden yönünü ise ego olarak tanımlamıştır.
Tasavvuf ise kişinin isteklerini nefs,manevi yönünü ruh,bu ikisi arasında denge kuracak bölümlerini ise aklı ve kalp şeklinde ortaya koyar.
İnsan neyin etkisinde olduğunu fark etmelidir.Mantıklı
olduğunu düşündüğü fikir aslında isteklerin boyunduruğunda gelişmiş
olabilir.
Yine doğru bilgi sandığı şeyler toplumun ne diyeceği üzerinden düşünülmüş olabilir.Bu aşama bir ayrıntı gibi görünse de ,insanın davranışlarını baştan sona etkileyecek önemli faktörlerdir.
Yine doğru bilgi sandığı şeyler toplumun ne diyeceği üzerinden düşünülmüş olabilir.Bu aşama bir ayrıntı gibi görünse de ,insanın davranışlarını baştan sona etkileyecek önemli faktörlerdir.
Erdemler temel ölçü
olmalı
Her düşünce, her davranış erdemlere göre
sorgulanabilir.
Erdemler altının değerini ortaya koyan mihenk taşları gibidir.
Erdemler altının değerini ortaya koyan mihenk taşları gibidir.
Temel erdemler; Bilgelik, Adalet, Ölçülülük, Cesaret…
Mihenk taşımızı yapılandırırken kullanacağımız bir çok erdem
bulunmakla birlikte,
Platon dan günümüze temel erdemler yukarıdaki gibi bilgelik,adalet,ölçülülük,cesaret olarak aktarılmıştır.
Platon dan günümüze temel erdemler yukarıdaki gibi bilgelik,adalet,ölçülülük,cesaret olarak aktarılmıştır.
Platon’un öğrencisi Aritotales’in de bu temel üzerinde inşa
ettiği temel düşünceler şu şekildedir.
Kişi bu 4 temel erdemde orta yolu bulmalıdır.
Aristo’nun felsefesine göre bir yapılandırma yapılacaksa; iki uç nokta belirlenir ve orta nokta hedeflenir.Buna göre;
Aristo’nun felsefesine göre bir yapılandırma yapılacaksa; iki uç nokta belirlenir ve orta nokta hedeflenir.Buna göre;
Bilgelik;Gereksiz bilgilerle uğraşmak ile bilgi üzerine hiçbir çalışma yapmamak arasında orta nokta
Adalet; Kendi hakkını
yedirmek ile Başkasının hakkını yemek arasında orta nokta
Ölçülülük; Tüm hazlardan feragat etmek ve Haz için yaşamak
arasında orta nokta
Cesaret; Korkaklık ve Başına buyruk olmak arasında orta
nokta
Yaşamımızdaki her düşünceyi ve her davranışı bu erdemler çerçevesinde belirlersek yaşamımızın altın kalitesinde devam etmesini sağlayabilir hatta Aristo’ya göre mutluluğa erişebiliriz.
İşte bu şekilde ‘mihenk
taşı –altın’ ilişkisi ile ‘erdemler-iyi yaşam’ ilişkisini benzer ilişkiler
olarak tanımlayabiliriz.
Yukarıdaki bahsettiğimiz erdemlerle birlikte,mihenk taşımıza
ekleyebileceğimiz birçok erdem vardır.
Bu erdemler ışığında davranış ve düşünceleriniz konusunda doğru kararlar verebiliriz. Çünkü İNSAN, en az altının gördüğü muameleyi hak edecek kadar DEĞERLİDİR.Bu değerin ortaya çıkmasını sağlayan ERDEMLERdir.
Bu erdemler ışığında davranış ve düşünceleriniz konusunda doğru kararlar verebiliriz. Çünkü İNSAN, en az altının gördüğü muameleyi hak edecek kadar DEĞERLİDİR.Bu değerin ortaya çıkmasını sağlayan ERDEMLERdir.
İtinalı yaşam için mihenk taşınızı iyi oluşturun,bu aşamadan
sonra karşılaştığınız engeller bile ulvi bir amaç için yaşadığınız gerçeğini
değiştirmeyecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder